Cyfrowi kompozytorzy

Commodore 64 i SID. Był to jednoukładowy,  3-głosowy syntezator muzyczny produkowany przez MOS Technology i od tego się zaczęło.  Kompozytorzy sięgnęli po komputer.

Cubase_Steinberg

foto. Cubase_Steinberg

Okazało się, że komputery są bardzo pomocne w komponowaniu muzyki i jej nagrywaniu. Powstały pierwsze samplery np. na komputerze Amiga i Atari ST.

Zaczęto się też zastanawiać czy komputer może sam komponować muzykę. Muzyka jak matematyka ma swoje zasady. Problem tkwi tylko w ekspresji. Kompozytorzy w swojej muzyce przekazywali nastroje i własne przeżycia. Komputer jako maszyna jest z natury bezduszny oraz pozbawiony emocji.

Są jednak dowody na to, że i maszyna może tworzyć niesamowite kompozycje i to w każdym stylu. Tutaj też sięga sztuczna inteligencja.

Profesor David Cope stworzył program komputerowy, który komponuje muzykę na światowym poziomie. Utwory wygenerowane przez aplikację Emily Howell i odgrywane na fortepianie przypominają utwory Philipa Glassa.

David Cope, w ramach eksperymentu ponad 20 lat temu stworzył aplikację, którą pieszczotliwie nazwał Emily Howell. Program potrafi komponować chorały w stylu Bacha, ale też utwory na fortepian.

Skomponowana przez sztuczną inteligencję i wykonana przez człowieka muzyka brzmi tak dobrze, jak gdyby wymyślił ją genialny kompozytor:

Komputer jak Mozart

Dotychczas najbardziej spektakularny sposób tworzenia muzyki, z jakim zetknęli się melomani zebrani licznie w sali koncertowej na Uniwersytecie Kalifornijskim w Santa Cruz (odsłuchujący 42. symfonię W. A. Mozarta).

Symfonię kalifornijską” skomponował komputer EMI, którego twórcą był David Cope – programista, informatyk i kompozytor w jednej osobie. Podstawą algorytmu Cope była dekompozycja fragmentów dzieł mistrzów (nie tylko Mozarta), a następnie składanie tych fragmentów w nowe dzieła.

Wśród etapów pracy EMI należy wymienić etap analizy harmonicznej i melicznej, etap wyodrębnienia logicznie spójnych fragmentów, które każdorazowo dzieli się na coraz to mniejsze cząstki, etap tworzenia katalogu motywów jakie Mozart wykorzystał w swoich dziełach i etap losowania motywów dla nowego utworu. Przypomina to tworzenie zdania metodą każdorazowego „doklejania” bieżącego wyrazu do następnego, który pasuje.

Warto zwrócić uwagę na walor edukacyjny programów do kompozycji. Programy takie mogą stanowić pomoc dla uczniów szkół muzycznych, którzy przecież już od wczesnych lat nauki poznają tajniki harmonii wraz z elementami kontrapunktu. Jeśli chodzi o instrumenty muzyczne typu keyboard to nie polecam ich do nauki muzyki na poważnie.

Gorąco polecam takie instrumenty jako zabawki edukacyjne, które wprowadzą dziecko w świat muzyki i komponowania, tworzenia czegoś samemu. Po ujawnieniu się talentu warto zainwestować w prawdziwy instrument.

Nawet najwybitniejszy muzyk nie jest w stanie grać tworzyć na zabawce. Być może w przyszłości nie będzie zawodu muzyka i kompozytora a ta funkcję przejmą komputery.

Wirtualny Mozart, wirtualny Bach. Zasady i algorytmy zaczną się miksować i powstanie wiele nowych gatunków muzycznych. Z pewnością powstaną też wirtualni piosenkarze bazujący na najlepszych wzorcach sampli.

Świat stanie się idealny sterylny. Niestety z czasem niektórym brakuje szumu starych winilowych płyt i odgłosów z sali koncertowej. Wszystko jest piękne, ale jakoś takie sztuczne


Niektóre programy do wspomagające kompozytorów

JUMP
program opiera się na podstawowych zasadach harmonii i pracuje w oparciu o skale, akordy i motywy. program do aranżowania.

ArtSong
połączenie programu kompozycyjnego i narzędzia wspomagającego komponowanie. Zamiast tradycyjnej notacji nutowej bazuje na blokach algorytmicznych

Symbolic Composer
najbardziej zaawansowany program tego typu dla komputerów PC, zawierający ponad 1000 algorytmów muzycznych przystosowanych do kreowania różnego rodzaju muzyki

Cybermozart
program dla komputerów Macintosh, pozwalający na tworzenie kompozycji muzycznych w stylu Mozarta. Program generuje pliki MIDI

Cubase
firmy Steinberg Zaprojektowany dla profesjonalistów, Cubase łączy najlepszą jakość dźwięku, intuicyjną obsługę i ogromny zbiór narzędzi narzędzi audio i MIDI przeznaczonych do nagrywania, edycji, miksowania i komponowania.

Czarek

Dodaj komentarz